KASSANDRA
KASSANDRA
Kassandra, Silêman Demir,2010,
Avesta, Stenbol.
Silêman Demir:
Silêman Demir di sala 19560 an de li Nisêbînê hatiye dinê.
Xwendiya xwe ya heta lîseyê li vir qedandiye. Pişt re jî li Mêrdînê di Egitim
Enstitusu de xwendiye. Di sala 1985 an de çûye Swêdê û ji wî çaxî ve li wir
dijî. Çar romanên wî hatine çapkirin; Sorê Gulê (1997), Koç(1998), Piştî Bîst Salan(2007),
Kassandra(2010)
Navê Romanê:
Roman navê xwe ji serlehengek romanê, Kassandra girtiye.
Kassandra di mîtolojiya Yewnanan de jî lehengek rastiyê ye ku keça qralê dawî ê
Truvayê ye. Di romanê de jî Kassandra lehenga sereka ya navenda romanê ye.
Mijara Romanê:
Mijara romanê têkçûna bajarê Troya û qirbûna Troyîyan a ji
aliyê Akhayîyayn ve ye. Her wiha Mîtolojiya Yewnana Antîk jî mijara romanê ye.
Kurteya Romanê:
Xwedayê rojê Apollon aşiqê Kassandra ya keça qralê Troya
Prîamos dibe û ji ber vê eşqa xwe xelata dîtina dahatû û şîrovekirina xewnan
dide wê. Lê Kassandra eşqa Apollon qebûl nake. Rojek diya Kassandra Hakabe
xewnek dibîne ku bi sedama kurê wê Parîs, bajarê Troya tê şewitandin. Hakabe vê
xewna xwe ji mêrê xwe qral Prîamos re dibêje û Prîamos ji Kassandra dixwaze da
ku xewnê şîrove bike. Kassandra jî ji bacê xwe re piştrast dike ku heke Parîs
ji bajar surgun nekin, neşînin ê Troya bi rastî jî bê şewitandin. Li ser vê
yekê Prîamos kurê xwe Parîsê ku hê zarokek biçûkbû surgunê çiyayê Îda kir. Di
wî navberî da Apollon hîn jî dev ji evîna xwe ya li Kassandra bernedabû û
dixwest wê îkna bike. Lê Kassandra qebûl nedikir. ew dixwest ku bi yeke dinyayî
re bizewice. Li ser vê yekê Apollon wê azad kir û wê diyariya pêşbîniyê jî jê
stend. Piştî demeke şivanên çîyayê Îda xeber şandin bajarê Troya ku ew ciwnek
merd li çiyayê Îda dîtine. Prîamos ji bo ku piştrast bike ka ew Parîs e gelo,
diçe çiyayê Îda û piştrast dibe ku Parîsê kurê wê ye. Prîamos Parîs dike
serokên şivanan û li şivanan tembîh dike da ku lê xwedî derkevin. Rojek di
şahiyek de xweda ji bo xwedaya herî spehî û delal hilbijêrin Parîs wek hekem
tayîn dikin. Parîs di wê hekemiya xwe de Afrodît wek xwedaya herî delal û spehî
hildibijêre û soz dide tê ku ew ê Helena wek diyarî bide tê. Piştî ku ev bûyer
li Troya tê bihîstin, Prîamos wisa difikire ku Parîs ji aliyê xwedayan ve
hatiye efûkirin û divê ew êdî vegere Troya. Bi vî awayî Parîs tîne Troya. Lê
Kassandra her û her ji malbata xwe û mezinên Troya ra behsa xewna diya xwe dike û naxwaze Parîs bê
Troya. Lê tu kes jê bawer nake. Ji ber ku dizanin Apollo diyara xwe ya dîtina
dahatûyê jê stendiye. Piştî ku Parîs tê Troyayê, diçe Sparta û xelata Afrodît,
Helenaya delal ji Sparta direvîne. Akhayî vê yekê qebûl nakin û bi artêşeke
mezin davêjin ser Troya. Ji Troyiyan dixwazin ku Helenaya jina Menelaos pişt re
vegerinîn, bidine wan. Lê Prîamos û mezinên Troyayê Helena wek xelata Xwedayan
qebûl dikin û naxwazin bidine wan. Bi vî awayî şereke mezin di navbera Akhayî û
Troyiyan de destpê dike ku deh sal ê bidome.
Di vê şerê de her yek xwedayek ji hêlek ve aliyê şervanan herdu aliyan
dikin. Di şer de Troyî têk diçin, mêrên wan hemû tên kuştin, jinên wan û
zarokên wan di navbera qralên Akhayî de tê parvekirin û Helena jî ji nû ve
vedigere mêrê xwe Melenaos. Her wiha
Kassandra jî dibe para Qralê Akhayê, Agamemnon. Çîroka şerê Troyayê li ser rûyê
dinyayê belav dibe û Homeros vê çîrokê bi navê Îlyada berhev dike da ku her û her bê axaftin û neyê
jibîr kirin.
Lehengên Romanê:
Lehengên romanê ji mîtolojiya
Yewnanan ya antîk hatine girtin. Ji xwe nivîskar jî di dawiya pirtûkê de, di
bin serenavê “ Gotina Dawî” de dibêje “ Her wilo kar û karînên mirovan û xwedan
û navên pesindayinên wan jî hemû rast in. Ango hemû rastiyên Ilyada û
mîtolojiya Yûnanî ne” (Demir, 2010, r183)
Kassandra: Kassandra keça qralê Troyaye û maşûqa Apollon
e. Apollon xelata dîtina dahatûyê daye wê. Cara pêşî ew xewna diya xwe şîrove
dike ku li gor şîroveya wê ê ji ber hêrçêliya Parîs dê Troya bê şewitandin.
Keçeke têr sipehî û delal e ku Apollon aşiqê delaliya wê dibe. “Gava çûbû û ew
dîtibû, wek ku ew keça spehî ji xewneke xweş derketibû ber wî, lê hatibû.”(
Demir, 2010, r 20) Lê Kassandra eşqa Apollon qebûl nake. Ew dixwaze bi yeke
dinyayî re bizewice. “ Bêrîkirin û xeyalên zewaca ni qralekî re, bi torinekî
dinyayî re, di dilê Kassandra de jî qewîntir û mezintir dibûn.” (Demir, 2010, r
23) Dema ku Apollon hêza wê jê distîne êdî kes pê
bawer nake. Herçiqas di navneda romanê de be jî, bi têkçûna bajarê Troya ew jî
têk diçe û dibe lehengek têkçûyî. Ji xwe di mitolojiya yewnanan de Kassandra
wek lehengek rastîn tê zanîn. Ji ber ku kes êdî pê baweriya xwe naynê, ji vê
rewşê re di Derûnnasiyê de Kompleksa Kassandra jî tê gotin.
Apollon: Apollon xwedayek ji Olîmposê ye û
her wiha kurê Zeûs e. Aşiqê Kassandra ye û ji ber eşqa wê di nav êş û azarê de
ye. Ji ber ku Kassandra jê hez nake, diyaraiya ku daye Kassandra jê distîne û
ew azad dihêle. Ji hêlek ve ew jî dibe
sedam Têkçûna Kassandra û Troyayê. “Çawa ew Xwedayekî nemir û mezin bû, spehî û
zane bû, doktor, remildarî helbestavn û hunermend bû, serokê hemû mûsan,ê hemû
stranvan û sazbendan bû, lê keçeke dinyayî pê qayîl nedibû.” (Demir, 2010, r
18) Ew devar ku pê hez dikir, wek ku êdî di devê şerekî wek şerê Nemae de bû.
Gelekî diêşiya.” (Demir, 2010, r 24-25)
Parîs: Parîs lawê qral Prîamos ê herî biçûk
bû. Di romanê de lehengeke surgun e ku bavê wî ew surgunê çiyayê Îda dike. “
Herî dawî ferman da Îdaîos û got < de ka îcarê here, here Parîs bavêje
çiyayê Îda…” (Demir, 2010, r 43). Çiyayê
Îda ji Parîs re dibe bav û dê. Parîs li wê derê mezin dibe û li heyatê dimîne.
Dema ku Parîs dibe hekemê hilbijartina Xwedaya herî spehî, êdî ew bilêta vegera
Troya jî distîne. Lê parîs wek ku Kassandra jî dibêje, dibe sedema Şerên di
navbera Akhayî û Troyiyan. Her wiha di şer de jî di serî de lewaztî dike û
naxwaze bi Menelaos re dulleo bike. “ …dema tu wîlo pîs bû , madem tu wilo
tirsonek bû, te çima çû jina bi mêr revand, te çû ew ji xwe re anî û tu bûyî
sedema vî şerî” (Demir, 2010, r 85) Em dikarin bêjin Parîs wek sembola wêranbûn
û xwînê ye.
Afrodît: Afrodît Xwedayê spehîtî, delalî û
eşqê ye. Xuşka Apollon, keça Zeûs e. Soz
dide Parîs, heke Parîs wê wek Xwedaya herî delal hilbijêre ê ew jî Helena wek
diyarî bide wî. Bi vi awayî dibe sedema ku Parîs Helena birevîne û şerek di
navbera Akhayî û Troyîyan de derkeve.
Yanî sedemeke eslî ya wêranbûna Troyayê Afrodît bixwe ye.
Helena: Helena jina Melaneûsê Akhayî ye.
Hemû şer ji bo Helena tê kirin. Akhayî wê ji Troyiyan dixwazin lê Troyî wê wek
diyariya Xwedayan dibînin û li wan venagerînin. Bi vî awayî şer destpê dike. Ji
ber vê yekê jî Helena di romanê de lehengeka girîng e ku bandora wê li ser
bûyeran heye. “ Helena wek xwedayekê spehî ye, li ser wê çi bên serê me û
zarokên me, ew lê hêja ye” (Demir, 2010, r 86)
Dem:
Bûyerên romanê di nav kronolojiyek de diherikin. Lê demeke
diyarkirî wek kîjan sal ev bûyer qewimîne tune ye. Lê ji ber ku behsa şerekî
Dîrokî dike em dikarin salên bûyeran texmîn bikin. Şêrên Troya di Îlyada ya
Homeros de derbas dibe. Li gor wê çîrokê Şer di sala 1184 B.Î de qewimî ye. Ev
jî nîşan dide ku dema bûyeran li dor van salan e. Dîsa di nav romanê de
diyardeyên demê wek hefte, sal, roj, şev hwd hene. “ Sibeheke xweş bû.” (Demir,
2010, r 27) “ Dozde sal wilo çûn.” (Demir, 2010, r 44) “ Edî sala dehan bû ku
şer dikirin.” (Demir, 2010, r 82)
Mekan:
Mekanên
Vekirî:
Troya: Troya
bajereke qedîm û antîk e ku niha xirbê wê li bajarê Çanakkaleyê ye. Ev bajar
bûye qada şerê di navbera Troyî û Akhayiyan û hatiye hilweşandin. Di romanê de
ev bajar di bin qraliyeta Prîamos de ye. “ Xweda Poseîdon avaker û parêzgerê
bajarê Troya bû” (Demir, 2010, r 151 ) “ Wê tu kesan nikaribûna Troya hilweşandina,
ya jî ew qels bixistina.” (Demir, 2010, r 19) Ji vê hevokê jî em dibînin ku
Troya sembola hêzê ye. Lê piştî şer Troya dibe sembola têkçûnê ku îro jî li ser
dîroka wê dîroknas gotar û kitêban dinivîsin û arkeolog hîn jî li ser lêkolîn
dikin. “ Edî Troya hemû xirbeyeke şewitî bû” (Demir, 2010, r 171)
Olîmpos:
Olîmpos mala xwedayan e. Di romanê de civîna xwedayan li wê derê tê kirin. “ Ew
bi xwe jî bi ezmên de firiya û çû serê çiyayê Olîmpos. Koşka Xwedan a navdar, a
ku jê re Olîmpê dihat gotin.” (Demir, 2010, r 10) Ev der wek sembola hêzê ye ku
cihê xwedayan e.
Vebêjer Uslub û Ziman:
Vebêjerê kesek ji derveyê bûyeran e
û bi çaveke xwedayî çîrokê ji me re vedibêje. Çawa ku dikare rewş, bûyer û
lehengan bi awayeke fîzîkî teswîr bike, her wiha psîkolojiya lehengan jî dizane
û teswîr dike. “ Wê sibehê, xweda Apollon ji hemû sibehan bêtir dilşikestî û
xemgîn bû” (Demir, 2010, r 24) Her wiha di vegotinê de li gor mekanan navenda
vegotinê jî diguhere. Yanî vegotineke
paralel bikar tîne. Ji aliyek ve behsa Xwedayan, ji aliyek ve behsa Troyiyan û
ji aliyê din ve jî behsa Akhayiyan. Kêm car meriv dibîne ku du alî ji van, bi
hev re vedibêje. Ji ber vê yekê jî her çiqas roman wek beş nehatibe nivîsîn jî,
di hişê xwîner de vediqede beşan. Mînak di rûpela 76 an de bi hevoka “ Xweda
Îrîs çû girîtê Menelaos li wir bi yeka ku Parîs kiribû hesand” behs diçe ser
Akhayiyan. Di rûpela 79 an de bi hevoka “ Ew kar û tevdîra Akhayiyan li hêla
din, li Troya hat bihîstin…” re vegotin vedigere ser Troyiyan.
Zimanê romanê, ji ber ku mijar mitolojî ye, li gor vê yekê
hatiye bikaranîn. Ji hêla herikbarbûnê ve xwînerên xwe naêşîne. Teswîrên xweda,
egîd û navdaran pir hatine kirin. Lê ji bo teswîrê peyv û gotinên heman hatine
dûbarekirin. Mînak peyvên wek; spehî,
xwedayî, delal û hwd pir hatine dûbarekirin.
Armanca Romanê:
Armanca romanê bi min afirandina berhemeke estîtîk û
Mîtolojîk e. Wekî ku dizanim derbarê mîtolojiya Yewnanan a antîk de, di
edebiyata Kurdî de roman nehatine nivîsîn. Ev jî bi vî awayî qadek û temayek li
edebiyata Kurdî zêde kiriye.
Navmetnanî:
Roman ji xwe bingeha xwe ji Îlyadaya Homeros digire. Ev ji
aliyek ve wek navmetnaniyek meriv dikare bibîne. Her wiha di romanê de behsa
şaireke bi navê Sapho tê kirin. “ Erînî
hema çûn girava Lesbos, Sapho zû peyda kirin…” (Demir, 2010, r 181). Sapho
şaireke jiyana rastîn e ku di salên B.Z 630-613 an de jiyaye. Di romanê de
helbestek wê ya li ser şerê Troya hatiye bikaranîn.
“Hin
bawer dikin ku peya û siwarî,
Çêtirin
ji hemû tiştên dinya tarî,
Û
hin jî bawer dikin bi keştiyên şerî,
Lê bi min ê ku mirov jê hez dike ye
………….
Dev
ji wan berda û ji bîra kirin
Him
keça xwe û him bavê xwe û him jî dê
Gava
nû berî wî ket Troya, li ser deryayê
Hat
guhertin ew wilo bi destê Kyprîsê”
(Demir, 2010, r 181-182))
Arafat UYGUR
Yorumlar
Yorum Gönder