SIYA EVÎNÊ
Siya Evînê,
Mehmed Uzun, 2005, İthaki Yayınları,
İstanbul
Mijara romanê:
Roman li
ser jiyana ronakbîrê Kurd Memduh Selîm hatiye honandin. Ji vê hêlê ve Siya
Evînê romanek bîyografîk e. Her wiha ji ber ku jiyana Memduh Selîmî wek serencameke şêreşa Kurdan e, roman
romaneke şoreşî ye.
Navê Romanê:
Roman navê xwe ji jiyana Memduh Selîm distîne
ku di bin siya evîna Ferîha de surguniyek dijî. Memduh Selîm di nav jiyana xwe
ya bi êş û keder de, xwe bi saya evînê aş dike û xwe dide bin siya evînê. Helbet
siya evînê tenê kêfxweşî nadê. Ev sî li ser jiyana Memduh Selîm bandorek mezin
dike ku di nav dudiliya xebata ji bo welat û Ferîhayê de dimîne. Dîsa di romanê
de beşek bi navê “Di Bin Siya Evîne De” heye û di vê beşê de mijar evîna Memduh
Selîm û Ferîhayê ye.
Kurteya Romanê:
Di romanê
de herçiqas demeke kronolojîk nebe jî, ez ê kurteye roamnê bi awayeke kronojîk
vebêjim. Memduh Selîm ciwaneke Kurd e û di sala 1923 an de ji ber karên xwe yên
sîyasî tê surgunkirin. Ew pêşî diçe Îskenderiyeyê û li wê derê bicih dibe. Li
Îskenderiyeyê aşiqê keça hevalê xwe yê Çerkez, Ferîha, dibe. Di wê navberê de
dixwaze ji bo welatê xwe û milletê xwe bixebite û ji ber vê yekê jî li Beyrûdê
bi kesên wek Celadet Elî Bedirxan re civînan dikin û bi vî awayî partiya
Xoybûnê ava dikin. Memduh Selîm ji ber
ku êdî malbata Ferîhayê jî aciz dibin û dixwazin bi zûtî bizewicin, soz dide
wan ku ew ê dawetek bikin û bizewicin. Lê li Agirîyê bi alîkariya Xoybûnê û di
bin qumandariya Îhsan Nurî de serhildan destpê dike. Memduh Selîm jî mecbûr
dibe ku biçe û li Agirîyê karên sîyasî ên serhaldanê bi rê ve bibe. Memduh
selîm soz dide malbata Ferîhayê ku piştî du mehan ew ê vegere û dawetê daynin.
Lê li Agirîyê leşkerên dewletê dor li wan digirin, berf jî rê digire û Memduh
Selîm mecbûr dimîne ku ji du mehan zêdetir li wê derê bimîne. Piştî ku
serhildan li ber têkçûnê ye, Îhsan Nurî dixwaze ku Memduh Selîm ji Agirîyê
derkeve û biçe. Memduh selîm bi vî awayî vedigere bajrê Antaqyayê. Di wî
navberî de Ferîha û malbata xwe seh dikin ku Memduh Selîm miriye û Ferîha bi
mêreke extiyar re dizewice. Memduh selîm dema ku tê bajar vê seh dike û ji ber
vê yekî jî dinya wî bi serê wî de hildiweşe. Kumandarê Fransiz ji ber ku Memduh
selîm ketiye nav karên siyasî, wî surgunê Şamê dike. Memduh selîm herçiqas
dixwaze ku Ferîha dev ji mêrê xwe berde û bê jî nikare bi ser bikeve. Di sala
1966 an de Memduh Selîm bi Wîldan re dizewice. Piştî zewacê mêrê Ferîha dimire
û Ferîha vedigere Memduh selîm lê îcar jî Memduh Selîm zewicî ye û dîsa
nagihêne hev. Di sala 1972 an de êdî
Memduh Selîm wek şoreşvan û ronakbîreke Kurd di nav Kurdan de tê nasîn. Di sala
1976 an de jî Memduh selîm di nav kitêbxaneya xwe de koça xwe ya dawîn dike.
Lehengên Romanê:
Dema ku em
ji aliyê lehengan ve li romanê binhêrin, di romanê de lehengên ji jiyana rastî
hatine bikaranîn. Memduh Selîm, Ferîha, Wîldan xanim, Îhsan Nûrî û hwd gişt
lehengên jiyana rastî ne. Sedema vê yekê jî bîyografîkbûna romanê ye ku behsa
jiyana Memduh Selîm dike.
Memduh
Selîm lehengê romanê yê sereke ye. Ronakbîr û şoreşgerekî Kurd e û ji Wanê ye.
Her wiha endamê partiya Xoybûnê ye û di nav serhildana Agirîyê de cih girtiye.
“Delaliyê
bav û kalikê xwe. Xortê bejnzirav yê bajarê kevn û rengîn Wanê. Efendiyê xortên
kurd yên Stembolê. Pêxasê meyxanên Galatayê. Dilovanê dengên xweş. Hosteyê
araqvexwarinê. Yek ji damezrevanên Komela Xwendekarên Kurd li Stembolê, HEVI, 1912. Nivîskar û
berpirsiyarê kovara JIN'ê, 1918-19. Yek
ji damezrevanên rêkxistina kurdî Teşkîlatê Içtimaiye û Kurd Tealî Cemiyetî.
Aware û derbederê welatê xerîbiyê. Dildarê evînê. Xwediyê kevokên aşqê. U niha
jî yek ji damezrevanên partiya Xoybûnê. Ronakbîrekî nûjen di navbera Rojhelat û
Rojava de.” ( r 73)
Lehengek
din ya girîng hezkiryê Memduh selîm Ferîha ye. Ferîha keça hevalê Memduh Selîm
û Memduh Selîm wê di serîlêdaneke mala bavê wê de nas dike. Mûsîkhez e û li
kemançeyê dide ku Memduh selîm jî cara yekemîn wê bi guhdarkirina lêxistina
kemançeyê nas dike. “Ew; bejneke
dirêj weke mehînan, stûyekî dirêj, delal û spî, hêtên zirav û xweşlihevhatî,
guliyên zer û dirêj heta pişta bedew, çavên germ, şêrîn û genimî. Çavên wê li
ser riya bihuştê du derî.” (r 35)
Îhsan Nûrî jî lehengek ji jiyana rastîn
e ku di nav artêşa Osmaniyan de kumandartî kiriye û di romanê de jî kumandarê
serhildana Agirîyê ye. “Ihsan Nûrî Begê Cibirî. Bêdlîsî. Seresker. Jiyana wî ya
bûyertijî; zaroktiyeke şêrîn li Bêdlîsê, li taxa kevn Elî Kolî, xortiyeke bi
keft û left, xwendin û hînbûn li Stembolê, salên xwendegeha eskerî «Harbiyê »
li Stembolê, bi kurdan û rêkxistinên kurdan re xebat, hêviya yekîtî û azadiyê,
seresker û zabît, di şerê cîhanê de kumandar, kumandarê leşkerên Osmanî yên
bajarê nik çiyayê Agirî Bayzîdê, destpêka hevaltiya wî û çiyayê Agiriyê, li
dijî leşkerên ordiya Qeyserê Rûs şerkirin, piştî damezrandina Komara Turkiyê li
dijî siyaseta tirkan xebatkirin, yek ji hîmdarên rêkxistina kurdî Komîteyî
Istîklalê Kurdîstanê, di sala 1924 an
de, tevî hevalên xwe, li dijî dewleta tirk serîhildan, şikestxwarin û rev,
endamê Xoybûnê, serokê leşkerî
yê Xoybûnê û Agiriyê. Û kumandarê serîhildana Agiriyê.” (r 132)
Herwiha lehengên din yên alîkar jî di
nav romanê de cihên xwe digirin. Celadet Elî Bedirxan, jina Îhsan Nûrî Paşa
Yaşar Xanim, Wîldan Xanima ku Memduh selîm di kalbûna xwe de pê re dizewice,
hevalê Memduh Selîm bavê Ferîhayê, Qedrî û Ekrem Cemîlpaşa û hwd di nav romanê
de cihên xwe digirin. Em dikarin bêjin qerekterên romanê baweriyek didine
xwînerê xwe. Lewra xwîner dizane ku qerekterên ha ji jiyana rasteqîn hatine
hilbijartin. Lê Xwînerek baş divê bifikire ka gelo çiqas ji van rastî ne, çiqas
honandîne ? Ev jî wek pirsek di serê Xwîner de dimîne.
Mekan:
Di
romanê de mekan Xerîbî ye yanî Surgunî.
Antaqiya, Şam, Beyrûd gişt bajarên derveyî welêt in ku xemek li ser
lehengê diafirînin. Lehengê me Memduh Selîm dibe surgunê van deran. Ji hêlekê
ve leheng ji mekanê xwe yê eslî (Welat) dûr dikeve û ji hêla din ve jî nikare
bi awayeke rêk û pêk xwe aîdê mekanê surguniyê bike. Leheng bi vî awayî ji hêla
mekanê ve bêcihûwarbûnek dijî. Di beşên serhildana Agiriyê de ku Memduh Selîm
di nav de cih digire, mekan welatê leheng e. Agirî mekanê serhildana Kurdan û
hêviya di dilê Kurdan de ye. Memduh Selîm dema ku li vê makanê ye xwe Azad hîs
dike. Dîsa mekanek din jî mala Memduh selîm ya li Antaqiyayê ye. “ Mal; du ode, saloneke
dirêj, mitbaxeke biçûk. Tiştên tê de; h salonê maseyeke dirêj û çend kursiyên textîn,
li erdê xalîçeyeke fireh ji Kermanşahê, li quncikekê du doşegên fireh û çend
bahlîf li serê, li ser dîwêr lewheyeke keleha Wanê, lewheyeke bircên Stembolê û
di navbera her du lewhan de, hinekf ji wan jor, du sûret, yek ya Şêx Seîdê
Pîranî û yek jî ya Kemal Fewzî ku her du jî berî du salan, li Diyarbekirê bi
dar ve bûn. Li koşa binê lewhe û sûretan qenepeyekê û li nik qenepê jî dolabeke
hesinî. Li oda razanê texteke fireh ji bo du kesan, li ser dîwêr du xalîçeyên
rengîn û biçûk, li nik textê maseyeke biçûk û li ser masê kitêb û kovarin. Ji çend
kitêb, kovar û rojnamên ku peregende dixuyin pê ve, di oda din tu tişt tune.” (
89-90)
Dem:
Di
romanê de demeke eşkere ya ber bi çev heye. Vebêjer di her beşî de demê diyar
dike ku di kîjan sal e. “Sal 1922. Pencereyekê
û merivekî li ber.” (r 14) “Sersala 1923-an. Şev. Stembol, bajarê hezar
neteweyî, hezar kulturî û zimanî kêf dike.”(r 15) “Dawiya payiza 1929 an. Destpêka
zivistanê.” (r 135). Dema vegotina romanê tenê çend deqîqe ne ku di sala 1976
an de, behsa mirina Memduh Selîm dike. Roman bi vê dîrokê destpê dike û di
dawiyê de jî bi vê dîrokê û rojê diqede. Lê di nav vê demê de paşdeçûyîn (Flash
back) hene. Vebêjer diçe Sala 1922 an û ji wê tê heta sala 1976 an. Ji Stenbolê
heta Şamê. Em dikarin bêjin nivîskar bi vê teknîkê demê û vegotinê berfirehtir
dike. Dîsa em di nav textê de diyardeyên demê wek bihar, payîz, zivistan,
serhildana Agirîyê û hwd jî dibînin. Ev jî dema romanê li ber xwînerên xwe
aşkere dike.
Vebêjer:
Vebêjerê
romanê kesê sêyem e ku ji derveyê bûyeran behsa bûyeran dike. Lê vebêjer rê li
ber dengê lehangan negirtiye. Axaftin û diyalogên lehangan bi devê lehangan neqil tê neqilkirin. Vebêjer
xwe dahilê gotinan nake û wek şahidek xwe nîşan nade. Dîsa vebêjer lehengan ji hêla derûniya wan ve
jî teswîr dike. “ Ev çend roj in
ku kêfxweşiyeke tenik, perde bi perde, bi ser wî re tê. Memduh Selîm Begê
navsal niha xwe hîn xorttir hîs dike. Derd û keserên xerîbî û sirgûniyê hinek,
bi tenê hinek, ji wî bi dûr ketine. Weke ku ew di nav xewnekê de ye. Ew li
şi'îra Melayê Cizîrî dinihêre û dikene; «xwezî ev xewn weha dewam bike...»” (r
37)
Ziman:
Zimanê
romanê zimaneke vekirî û herikbar e. Bi teswîrên fîzîkî û derûnî zimaneke
xemilandî hatiye bikaranîn. Usluba vegotinê de Folklor, Edebiyata klasîk a
Kurdî, gotinên ji kesên navdar hatine bikaranîn. Di destpêka romanê de helbesteke Emîn Elî
Bedirxan, di rûpela 36 an de qismek ji
helbesta Melayê Cizîrî û hwd... Dîsa
roman ji heft serenavan pêk tê û her serenav jî vediqetin binbeşan. Her Serenav
qonaxeke jiyana Memduh Selîm e. Wek “Di Bin Siya Evînê De” “ Li Ser Rêya Koça
Dawî” û hwd… Ev teknîk rê li ber xwîner vekiriye ku xwîner bûyeran û rewşan di hişê xwe de veqetîne beşan û bi vî awayî
baştir tê bigihe.
Arafat UYGUR
Yorumlar
Yorum Gönder